Vozes da água: proposta de estratégia didática de podcasts sobre as narrativas e vivências com a água em comunidades nordestinas
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.14583231Keywords:
Environmental Education, Oral Narratives, Traditional CommunitiesAbstract
In recent decades, traditional knowledge has been recognised as an essential resource for environmental and cultural education, bridging ancestral wisdom with contemporary pedagogical practices. This study introduces the podcast series “Vozes da Água” ("Voices of Water"), developed at IFPE Campus Caruaru in collaboration with the communities of Alto do Moura and Normandia. The project employs oral narratives as educational tools to integrate local perspectives with modern teaching approaches. Aimed at artisan communities and family farmers, the podcasts document and disseminate stories highlighting the importance of water in daily practices and beliefs. Active student involvement, from data collection to digital content production, fosters skills in research, communication, and technology use. In addition to preserving cultural memory, the project raises awareness of sustainability issues, demonstrating that incorporating traditional narratives into the school curriculum can enrich education and make it more relevant to local realities.
References
BRANDÃO, Márcia de Oliveira Reis. “A Morte de Nanã” no canto de Patativa. Disponível em: https://consensus.app/papers/“-a-morte-de-nanã-”-no-canto-de-patativa-brandão/8a323a5d0d095e268b8b1c852c3a46f4/?utm_source=chatgpt. Acesso em: 12 dez. 2024.
CARVALHO, Denise Mara. Narrativas de Resistência: O Folclore Nordestino e as Narrativas Orais. Editora UFPB, 2010.
DIEGUES, Vítor; COUTINHO, Clara. WebRádio Educativa: Produção e utilização de Podcasts em experiências educomunicativas. Revista Educomunicação, v. 13, p. 125-147, 2010. Disponível em: https://consensus.app/papers/webrádio-educativa-produção-e-utilização-de-podcasts-em-diegues-coutinho/0381560f4da75906a393dfb841e3584d/?utm_source=chatgpt. Acesso em: 12 dez. 2024.
DOURADO, Luzineide. A educação contextualizada: saberes tecidos no contexto e na interação natureza e cultura. Revista Educação & Realidade, v. 27, 2012. Disponível em: https://consensus.app/papers/a-educação-contextualizada-saberes-tecidos-no-contexto-e-dourado/4cd17b40bb1e5be5a82f1c5fde3a6c88/?utm_source=chatgpt. Acesso em: 12 dez. 2024.
GARCÍA, M.; GONZÁLEZ DÍAZ, Cristina. Podcasting, una herramienta de aprendizaje para la docencia universitaria: el caso del ciberperiódico Comunic@ndo. Razón y Palabra, 2013. Disponível em: https://consensus.app/papers/podcasting-una-herramienta-de-aprendizaje-para-la-garcía-díaz/cf048d3ad5835a9b8f7a5bea2d5b0610/?utm_source=chatgpt. Acesso em: 12 dez. 2024.
KISCHINHEVSKY, Marcelo. Cultura da portabilidade: novos usos do rádio e sociabilidades em mídia sonora. Observatorio (OBS), v. 3, n. 3, p. 223-238, 2009. Disponível em: https://consensus.app/papers/cultura-da-portabilidade-novos-usos-do-rádio-e-kischinhevsky/2d923d2fff125ccc8b6ba4053af251ee/?utm_source=chatgpt. Acesso em: 12 dez. 2024.
MC HUGH, Siobhán. How podcasting is changing the audio storytelling genre. The Radio Journal: International Studies in Broadcast and Audio Media, v. 14, n. 1, p. 65-82, 2016. Disponível em: https://consensus.app/papers/how-podcasting-is-changing-the-audio-storytelling-genre-mchugh/093abc87ade45938b74d4d4cd9b37b07/?utm_source=chatgpt. Acesso em: 12 dez. 2024.
OLIVEIRA, Everton Mário de; BASSETTI, Fernanda Duarte Jesus. A Gincana como Ferramenta de Sensibilização Ambiental: uma abordagem sobre minimização de resíduos sólidos. Revista Gestão Ambiental, v. 5, p. 1-19, 2015. Disponível em: https://consensus.app/papers/a-gincana-como-ferramenta-de-sensibilização-ambiental-uma-oliveira-bassetti/0a0470b473605c6793e1de7b9b9828c3/?utm_source=chatgpt. Acesso em: 12 dez. 2024.
SALGADO, Francine Vitória dos Santos; SOUSA, Giovanna Medeiros de; BARBOSA, L.; CUNHA, Stefanny Rodrigues da; PIRES, Antônio Donizeti. A literatura de cordel e suas manifestações na cultura erudita e na popular. Disponível em: https://consensus.app/papers/a-literatura-de-cordel-e-suas-manifestações-na-cultura-salgado-sousa/2adba3f4483058b8b0675e82a77e7788/?utm_source=chatgpt. Acesso em: 12 dez. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista BIOMAS - Biodiversidade, Meio Ambiente e Sustentabilidade ISSN 2965-5730

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os artigos publicados pela revista são de uso gratuito, destinados a aplicações educacionais e não comerciais. Os direitos autorais são todos cedidos à revista. Os artigos cujos autores são identificados representam a expressão do ponto de vista de seus autores e não a posição oficial da Revista BIOMAS - Biodiversidade, Meio Ambiente e Sustentabilidade.
CC Attribution 4.0 International