Trilha ecopedagógica no Parque Natural Municipal Professor João Vasconcelos Sobrinho: uma ferramenta facilitadora no estudo da Botânica

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.16593681

Keywords:

Plantas. Biologia. Metodologias Ativas. Parque Ecológico. Serra dos Cavalos

Abstract

The described activity aimed to make the teaching of Botany more engaging and meaningful through an ecopedagogical trail at the Professor João Vasconcelos Sobrinho Municipal Natural Park (PNMPJVS). It involved students from the 3rd semester of the integrated technical courses in Mechatronics and Occupational Safety, who were previously prepared with theoretical lessons on the Plant Kingdom and the creation of botanical boards. The approximately 4 km trail allowed direct contact with different plant groups, lichens, fungi, and elements of the Atlantic Forest, helping to overcome identification challenges observed in the classroom. Students produced reports with species records and environmental reflections. The activity reinforced student protagonism, interdisciplinarity, and ecological awareness, as proposed by the BNCC. It also highlighted student engagement in symbolic preservation actions, such as planting native seedlings and combating the illegal capture of birds. The trail proved to be an effective pedagogical tool, complementing theoretical classes and serving as a valuable instrument for environmental education.

References

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2018. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/assuntos/noticias/bncc. Acesso em: 2 jul. 2025.

CORRÊA, B. J. S.; VIEIRA, C. F.; ORIVES, K. G. R.; FELIPPI, M. Aprendendo botânica no ensino médio por meio de atividades práticas. Revista da SBEnBio, n. 9,. VI Enebio e VIII Erebio Regional 3, 2016.

REISS, M.; SIMON, S. Teaching about biology: a guide for teachers. London: Routledge, 2009.

ROCHA, M. B.; HENRIQUE, R, L.; QUITÁ C.; SILVEIRA, L. F.; VASCONCELLOS, V. Acta Scientiae. Canoas v.18 n.2 p.517-530, 2016.

SANTOS, I. V.; CALUMBY, R. J. N.; MOREIRA, I. F.; SILVA, V. A; MOREIRA, R. T. F. Prancha botânica digital como recurso didático-pedagógico no estudo de plantas medicinais. Contribuciones a Las Ciencias Sociales, São José dos Pinhais, v.17, n.5, p. 01-17, 2024.

SILVA, D. S.; COSTA, K. M.; DANTAS, J. I. M. O uso de trilhas como ferramenta didática no ensino de ciências e biologia: uma revisão sistemática. Diversitas Journal. Volume 8, Número 3, p. 1419– 1431, 2023.

SILVA, J. A. et al. Dificuldades no ensino de botânica no ensino médio: percepções de professores. Revista Brasileira de Educação em Ciências, v. 10, n. 2, p. 45–61, 2010.

SILVA, S. L. S.; MACHADO, D. R. S.; JUNIOR, S. R. X.; DIAS, G. F. M., FERREIRA, G. R. B. Trilha ecológica como estratégia metodológica para o ensino da educação ambiental com ênfase na temática da biodiversidade. Revista Educação ambiental em ação, volume XXIII, número, 2017.

VASQUES, D. T.; FREITAS, K. C. de; URSI, S. (org.). Aprendizado ativo no ensino de botânica. São Paulo: Instituto de Biociências, Universidade de São Paulo, 2021.

XAVIER, T. M. T.; ARCHANJO; K. M. P. A.; CABANÊZ, P. A. O uso de trilhas ecológicas no processo ensinoaprendizagem de botânica aplicada à educação ambiental. Disponível em: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://regional2.sbenbio.org.br/publicacoes/2010/PQ037.pdf Acesso em julho de 2025.

ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.

Published

2025-07-30

How to Cite

Galdino, A. (2025). Trilha ecopedagógica no Parque Natural Municipal Professor João Vasconcelos Sobrinho: uma ferramenta facilitadora no estudo da Botânica. Revista BIOMAS - Biodiversidade, Meio Ambiente E Sustentabilidade ISSN 2965-5730, 3(1), 23–35. https://doi.org/10.5281/zenodo.16593681